The Lion King, maar dan echt.

6 februari 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

'De Leeuwenkoning’, wie kent de film niet? Een video band die bij ons grijs is gedraaid. Elke keer moest ik lachen en elke keer moest ik huilen. Want voor die leeftijd was het een hele spannende, zielige film. Maar ook zaten er genoeg momenten in waar ik heel hard om kon lachen, vooral de grappige dieren en de leuke liedjes.
Later kwamen de natuurdocumentaires. Op National Geographic of Discovery channel kijken hoe de leeuwen aan het jagen zijn en hoe krokodillen hun prooi vangen. Toen op Nederland 1 een serie kwam over Africa, was ik verkocht. Dit wil ik ook!

Maandag was het dan zover, ik ging met eigen ogen zien hoe deze dieren er in het wild leven. Om 5 uur ’s  ochtends werden we opgehaald. Om 14.15 kwamen we aan bij de Thornhill Lodge. We hadden een flinke Afrikaanse massage achter de rug want de laatste 20 minuten waren onverharde wegen, en stuiterden we dus door het busje heen.
Na het uitpakken en de lunch was het al tijd voor de eerste safari tocht. Deze safari was in het privé park van de Lodges daar. In een open jeep reden we door de wildernis. Vier uren lang Offroad en banjerend door dikke waterplassen.

Een van de eerste dieren die we hadden gespot was de Buffel. YES, 1 van de big five is binnen! Vlak daarna was het weer raak, want op de weg lag ‘de Leeuwenkoning’, maar dan echt! (2 van de 5, dit gaat goed…) Op twee meter afstand lag hij naast de jeep! Ik had nooit gedacht dat ik deze dieren van zo dichtbij zou mee maken.
Op een gegeven moment begon de ranger veel harder te rijden. Het leek wel een Ferrari safari. Maar dit was niet zonder reden want er was een luipaard gesignaleerd! Echter was dit aan de andere kant van een park, dus wilden we een kans maken dan moest er hard gereden worden. Helemaal prima want een luipaard wil je natuurlijk niet missen!
En daar zat ie dan… op de grond, kijkend naar de zebra’s achter ons… Wat een prachtig dier! Op 5 meter afstand van de jeep. We moesten heel stil blijven zitten want één onverwachte beweging is genoeg voor het dier om aan te vallen. (3 van de 5, we zijn al over de helft..)
Tot slot is de ranger (het was inmiddels donker) nog naar een plek gereden waar de Leeuwinnen vaak liggen. We hadden geluk want ze lagen er, met de welpen!

Natuurlijk hebben we ook een hoop andere dieren gezien: zebra’s, giraffen, impala’s, gnoes, koedoe, schildpad, spinnen en zwijnen (toen kreeg ik een Lion King flashback: hakuna matata)

Dinsdag werden we om kwart voor 5 wakker gemaakt. Vandaag staat een dag Krugerpark op de agenda. Van 5.15 tot 18.15 zijn we onderweg geweest. Onze guide was Goodman, een grote Zulu man die hier in het Krugerpark is opgegroeid. We waren maar met 3 mensen, Marlies ik en een meisje uit Amerika. Kortom: genoeg plek in de jeep en altijd goed zicht!
Een dag Krugerpark is wel heel anders dan een gamedrive. Nu zaten we een semi open jeep en moest je op de weg blijven. Dieren spotten in het Krugerpark is geduld en een hoop geluk hebben.

Het geduld en geluk was vandaag aan onze kant. Ook in het Krugerpark hebben we een hele hoop dieren gezien. Het is eigenlijk niet in woorden uit te leggen hoe overweldigend het is om dit allemaal mee te maken.

We hebben ontzettende mazzel gehad want in het Krugerpark hebben we de complete big five gespot! Al vrij in het begin zagen we de olifanten, reusachtige dieren! Om het luipaard moesten we dit keer goed zoeken. Deze lag namelijk 300 meter verder op in een boom. Lang leve de verrekijker  (Het Engelse woord binocular wil er bij mij nog niet in) die van Dirkje hadden meegekregen.

Toen we weer aan het rijden waren, zagen we een stuk of 5 auto’s stilstaan, dat kan meer 1 ding betekenen: daar is iets te zien! En jawel, een stuk of 7 leeuwen waren heerlijk aan het genieten van een baby giraffe die ze net hadden gevangen. Het bloed liep lang hun bekken naar beneden. Zonder pardon liepen ze tussen de auto’s door, geweldig om te zien.

Vlak voor we het park uit gingen kwamen we nog een groep buffels tegen. Ik denk dat het er wel een stuk of 40 waren. Ze stonden midden op de weg.
Alles hebben we voor de auto langs zien lopen. Het verkeersbord ‘overstekend wild’ heeft vanaf nu voor mij een compleet andere betekenis gekregen!

Dat waren 4 van de big five… Welke missen we nog? Juist, de neushoorn. Deze is steeds minder vaak te zien omdat er veel op gejaagd wordt. Stropers vermoorden de dieren om de hoorn.
We waren het Krugerpark alweer uit en reden op de weg naar huis. Naast de kant van de weg was nog wel het Krugerpark te zien.. wie weet… En op eens schreeuw ik: “STOP STOP, PLEASE STOP!!!” Want daar stonden ze, drie neushoorns! Wat een euforie! Nu hadden we ze alle 5 gezien!

Woensdag ochtend hebben we van half 6 tot half 8 gewandeld met een van de managers van de lodge. Dit was echt zo’n overlever in het wild. Hij kon prachtig vertellen en dingen uitleggen over de natuur. Wandelend de natuur door is heel anders dan in een voertuig. Op een gegeven moment stonden we oog in oog met giraffes en zebra’s, wauw!!
Om half 9 was het alweer tijd om naar huis te gaan. We reden dit keer via de Blyde River Canyon. Een adembenemend uitzicht over (volgens de rangers) mooiste canyon van de wereld.

Moe maar voldaan kwamen we om 19.00 weer thuis van een paar geweldige dagen safari.

Dit waren drie dagen die ik nooit meer zal vergeten!

Liefs en mooi bly,

Janna

2 Reacties

  1. Tante Janneke:):
    6 februari 2014
    Ha Janna,
    Geweldig om te lezen en te zien in wat voor prachtig land je bent en dat jij dit mag meemaken. Woah!! Leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje mee te mogen reizen door je reisverhaal.
    Lieve groet,
    Tante Janneke
  2. Pake en beppe:
    6 februari 2014
    Wat geweldich Janna wy genietsje tige fan dyn prachtige ferhalen en moaie foto,s

    knuffel fan pake en beppe