9 Een oceaan vol gedachten

26 juni 2014 - Port Alfred, Zuid-Afrika

‘Urenlang kan ik mij op het strand vermaken. Al mijn zintuigen staan op scherp. Ik voel het zand tussen mijn tenen glijden en het koude water tegen mijn benen slaan. Ik ruik de zoute zee lucht. Ik proef het zoute water als kopje onder ga. Ik hoor de golven breken en voel de wind in mijn haren. Ik geniet van het heerlijke uitzicht over het strand en de zee. De golven nemen mijn gedachten mee en ik kom tot mezelf…’

Zuid Afrika is omringd door twee grote oceanen; de Indische oceaan en de Atlantische oceaan. Ik heb een half jaar het voorrecht mogen hebben om wakker te worden met de Indische oceaan. Hoezo wakker worden? Overal waar ik loop hoor ik het breken van de golven. Als ik op campus buiten aan het ontbijten ben heb ik uitzicht op East-beach. Ontelbare wandelingen heb ik gemaakt van West-beach naar Kelly’s beach en weer terug. Samen met vriendinnen lachen en hard moeten rennen omdat we anders door de golven overspoelt worden.

Naast het strand van Port Alfred heb ik tijdens de reis met mijn ouders heel veel zee mogen bekijken. Het surfen in Jeffreysbay, het eten in dat leuke tentje in Knysna, even zwemmen in Mosselbay, het ontmoetingspunt van de Indische en de Atlantische oceaan op Cape Alguhas, de dolfijnen bij de boot naar Robbeneiland en de stenen stapelen op Kaap de Goede Hoop.

De meest bijzondere oceaan herinneringen vind ik de ‘red tide’. In het donker de golven lichtblauw zien oplichten. Door het warme weer licht het plankton in het water op met een als resultaat een prachtig water spektakel.

De oceaan was mijn beste vriend en heeft heel wat gedachten van mij meegenomen. Ik kon altijd mijn zorgen, stress maar ook mooie herinneringen aan hem kwijt. Ik zal je missen grote vriend…