Hoera, een warm welkom aan mijn ouders
22 april 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika
Hallo allemaal,
Even een update vanuit het regenachtige, maar nog steeds prachtige Zuid Afrika. Afgelopen vrijdag was het dan zover, mijn ouders zijn ’s ochtends op het vliegtuig gestapt richting Johannesburg. Naar een lange maar goede vlucht hebben zij daar een nachtje geslapen om zaterdag hun weg te vervolgen naar Port Elizabeth. Ik had die ochtend de huurauto opgehaald en ben naar de luchthaven gereden. Daar stond ik vol verwachting te wachten op mijn lieve heit en mem die elk moment konden landen. Wow, daar waren ze dan! Wat speciaal! Toen ik ze weer zag kwamen de tranen. Realiseren dat drie maanden van huis toch al een hele tijd is. Ook best apart om je eigen familie dan opeens op jouw plekje te hebben. Maar ik kon niet wachten om ze allen te laten zien.
Terug in Port Alfred eerst de spullen naar het hotel gebracht. Daarna was het eerst tijd voor een wandeling door de stad. Mijn kamer moest als allereerst natuurlijk worden bewondert. Gevolgd door de campus en mijn oude huis. Al die tijd hebben mijn ouders een beeld gevormd naar aanleiding van mijn foto’s, en nu konden ze kijken hoe het in het echt was.Natuurlijk hebben we vandaag geproost op mijn allerliefst zus. Gerbrig was vandaag namelijk jarig!
Zondag ochtend zijn we naar de kerk geweest. Omdat het Pasen is wilden we graag dit meemaken in Zuid Afrika. Een prachtige dienst. Na de kerkdienst was tijd voor een bezoekje aan het strand. Heerlijk gelucht bij West Beach, en natuurlijk een kijkje genomen op de pier. De eerste duik in de Indische oceaan moest ook genomen worden. Mem durfde het aan maar heit was dit keer een beetje de held op sokken, haha (het water op Texel is kouder hoor…) ’s avonds lekker gegeten en de dag was alweer voorbij.
Maandagochtend hebben we een kijkje genomen op de school waar ik mijn onderzoek doe. Omdat dit in de township is kunnen we er niet heel dichtbij, omdat het niet verstandig is om daar als blanke door heen te rijden. Na het bezoekje aan Bathurst, hebben we onze spullen gepakt. De reis gaat beginnen. Onze volgende bestemming? Schotia private game reserve. Oftewel: Beesten spotten!
’s Middags om 3 uur begonnen we met een middag safari. Nog geen 10 minuten in het park en de olifant was al gespot. Ook de buffel, neushoorn en de leeuw hebben we gezien. 4 van de big 5 is een prachtig resultaat. De vijfde, de luipaard, hadden we hier ook niet kunnen vinden omdat deze hier niet leeft. Naast de grote dieren hebben we ook een hoop andere dieren gezien. Het blijft fascinerend! Het avond eten werd genuttigd in een pracht locatie. Een heerlijk kampvuur en het eten stond voor ons klaar. Na het eten was het tijd voor de nachtsafari. Zo zie je de natuur van een hele andere kant. Kijken of de leeuwen gaan jagen en of de nijlpaarden uit het water zijn! Prachtig.
Na een kort nachtje was het om 7 uur alweer tijd om op te staan. Voor het ontbijt was namelijk nog tijd voor een ochtend safari. Wederom de leeuwen gezien, dit keer met een antilope die zij als avondeten hadden genuttigd. Om 10 uur waren we klaar en werden we weer naar de auto gebracht, wat een belevenissen binnen 24 uur!
Moe van de indrukken vervolgen we onze weg naar Port Elizabeth. Helaas is het weer op zijn Hollands. Het regent en het is koud (18 graden, maar ik vind dat inmiddels echt heel koud). Onze spullen hebben we bij het guesthouse gebracht en wij hebben een kijkje genomen in Jeffreysbay. Lekker chilldagje en even sneupen in een aantal winkeltjes. ’s Avonds hebben we heerlijk op onze kamer gezeten. Even bijkomen van alle indrukken want anders overleven we deze twee weken nooit.
Tijd om te slapen want morgen vervolgen we onze weg op de Gardenroute. Volgende bestemming? Tsitsikamma National park.
Leafs en mooi bly,
Dit keer niet alleen van mij maar ook van mijn ouders!
Mooi om jullie verhaal te lezen over het warme onthaal door Janna en julle avontuur in de Wildernis. Prachtig dat julle dit mee mogen maken en dat oog in oog staan met een olifant heel wat anders is dan een film op tv of een boek met wilde dieren. Het lijkt mij heel indrukwekkend en tegelijkertijd ook erg onwerkelijk. Knijp elkaar soms maar even in de arm om te ontdekken dat het allemaal echt is wat je ziet en meemaakt daar in Zuid- Afrika.
Wij genieten hier binnen handbereik van de eerste 5 jonge ' merkels' die uit het nest zijn geklauterd en met hun ouders door de vijver zwemmen. Hé Janna geniet jij zo daar van je ouders met alles wat je ze te vertellen hebt van dat prachtige land met zijn diversiteit aan mensen en natuurschoon met zoveel geuren en kleuren.......
Lieve groet,
(Tante) Janneke
Wat fijn, dat dit mogelijk is. Geniet er maar optimaal van, want voor je het