De wereld aan mijn voeten

26 april 2014 - Cape Agulhas, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Dit keer een berichtje vanaf het zuidelijkste punt van Afrika. Nu denk je misschien Kaap de goede Hoop, maar nee! Het zuidelijkste puntje van Afrika is Cape Alguhas. Deze bestemming is alweer meer dan 500 km verder dan de vorige keer dat ik een blog schreef. Dus eerst een update wat we allemaal hebben meegemaakt.

In Tsitsikamma zat het weer helaas niet mee. Veel regen en het was kouder dan in Nederland. Maar dat weerhield ons niet om het Tsitsikamma National Park te bezoeken. Warm aankleden, regenjassen aan en gaan! Eerst een heerlijke lunch om op krachten te komen. Inmiddels was het weer van zachtjes regenen naar een grote stort bui gegaan. Maar wij, zeiden de gekken, hielden vol. Een wandeling met de mooiste uitzichten op de woeste zee was het helemaal waard. Op de hangbruggen nog even op de foto en toen vonden wij het wel weer genoeg. Zeiknat, maar het was wel weer een prachtige ervaring. In de backpackers lodge waar we verbleven hadden ze een houtkachel. Even een stukje van thuis. Ik ben nog niks veranderd, nog steeds met de kont in de kachel.

Vanaf Tsitsikamma zijn we verder gereisd naar Mosselbay. Maar dit doen we natuurlijk niet rechtstreeks. Op de route is zoveel te zien dat we een keuze moesten maken. De eerste tussenstop was Birds of Eden en Monkeyland. Dit zijn twee parken dicht bij Plettenberg. Eerst een grote tuin waar we de mooiste vogels hebben gezien en daarna een rondleiding door een bos vol apen. Gelukkig was het weer een stuk beter dan in Tsitsikamma. Het zonnetje schijnt en de wereld ziet er meteen een stuk mooier uit.

De tweede tussenstop was Knysna. Hier hebben we in de baai heerlijk geluncht, wat ook tegelijkertijd ons avond eten was aangezien we de hele avond verder niks meer hoefden. Met een prachtig uitzicht hebben we genoten van onze pizza. Dan als eindbestemming voor deze dag: Mosselbay. Hier hebben we ’s avonds in ons appartement heerlijk naar Nederlandse tv gekeken. Gewoon het NOS journaal, alsof we helemaal niet aan de andere kant van de wereld zitten.

Vrijdag 25 april was het dan zover. Een punt van mijn bucketlist wat ik af kan strepen. Vandaag ging ik namelijk SKYDIVEN! Om 10 uur moest ik op het vliegveld van Mosselbay zijn. Papieren tekenen, kleren aan, uitleg en gaan met die banaan. Omdat het bijna niet waaide was een landing op het gras voor het vliegveld niet mogelijk, daarom kon ik op het strand landen (wat normaal veel duurder was, kon nu tegen een klein prijsje). Die kans liet ik niet liggen.

Het ritje in het vliegtuig was genieten. Mosselbay is supermooi van boven, en de zenuwen vielen daardoor helemaal weg. Maar op het moment dat de vrouw bij mij in het vliegtuig als eerst ging springen kreeg ik zwaar de zenuwen. Ik spring zo meteen gewoon uit een vliegtuig op een hoogte van 10.000ft! De eerste seconden van de vrije val kon ik bijna niet ademen, maar daarna geeft het een gigantische kick! Wat een geweldige ervaring! De wereld aan mijn voeten! Voor dat ik het wist lag ik alweer op het strand. Een ervaring die ik nooit meer zal vergeten.Verder hebben we deze dag heerlijk op het strand gelegen en natuurlijk een duik genomen in de Indische oceaan.

Na deze geweldige dag was de eindbestemming voor vandaag Swellendam. Een schattig huisje aan de voet van de langberg moutain. Deze avond heeft mijn moeder heerlijk voor ons gekookt. Wat fijn om naar 3 maanden weer een maaltijd van haar te eten. ’s Avonds fanatiek aan het duizenden geweest (kaartspel) met die avond als winnaar heit. Maar ’s ochtends vroeg een revanche die ik natuurlijk heb gewonnen.

Om 10 uur hebben we de auto weer vol geladen en reden we in de regen richting Struisbaai. Ook deze rit gaat niet zonder tussen stoppen. Eerst een bezoekje gebracht aan de kaarsenmakerij in Bredasdorp. Een lokale onderneming waar ze de prachtigste kaarsen maken. Daarna hebben we een korte stop gemaakt in Arniston, waar ze oceaan nog blauwer was dan we hadden gezien. Hoe meer we richting de kust reden hoe beter het weer werd. Als eind bestemming vandaag Struisbaai en Cape Alguhas, het zuidelijkste puntje van Afrika. Natuurlijk als een echte toerist een paar foto’s gemaakt. Daarna de slaaplocatie voor vandaag opzoeken. Een prachtig hotel boven op de berg met uitzicht op de oceaan. Wat een luxe, ook wel eens lekker voor een nachtje. ’s Avonds heerlijk uit eten geweest en de dag afgesloten met een potje duizenden.

Zo, het is weer een heel verhaal. Maar we maken ook een hoop mee in een korte tijd. Morgen gaat onze reis verder richting Hermanus, de plek die bekend staat om walvissen te spotten, dus wie weet….

Leafs en mooi bly,

1. Tryntsje:
    27 april 2014
    Oaaah klinkt allegear hearlik Janna! ENJOY!

Leafs!
  2. Tante Janneke:):
    Hé Janna, Douwe en Jet,
    Wat goed dat jullie al zoveel hebben ondernomen en zo te zien op de foto's zijn jullie heerlijk aan het genieten daar van het avontuur en de vrijheid. Wat goed Janna dat je het LEF had om te springen uit dat vliegtuig. Gaaf gevoel hé om zo aan zo'n schuut te hangen. Ik heb de ervaring in Zwitserland gehad en echt Waoh!! Dat pakken ze je dus nooit meer af zo,n vette ervaring in de lucht met een geweldig uitzicht.Spannend voor de de mensen met de benen op de vloer die hopen (en bidden:):)op een veilige landing en daar totaal geen invloed oo hebben.
    Deze ervaring heb je maar in the Pocket meid en vet stoer dat je het gedurfd hebt. Hopelijk is er nog een kiekje gemaakt in de lucht van het uitzicht.
    Zo nu weer met beide benen op de grond maar lekker verder genieten van elkaar en van al het mooie op jullie verdere pad.

Lieve groet,
    ( tante) Janneke
  3. Tinekereitsma-zondervan:
    Hoi fam.
    Vooral het feit, dat je zo ver weg toch het journaal
    kan zien.onvoorstelbaar.
    Geniet met volle teugen van deze bijzondere reis!
    Dit is super!
    Groetjes van ons,