Een warm welkom
27 januari 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika
Lieve allemaal,
De eerste 24 uur in Johannesburg zitten er alweer op.
Zaterdag 25 januari om 15.05 zaten Marlies en ik dan eindelijk in het vliegtuig. De eerste vlucht was van Amsterdam naar Londen Heathrow. Het leek natuurlijk net alsof we maar 20 minuutjes hadden gevlogen want om 15.25 (Britse tijd) werd de landing alweer in gezet.
Op Heathrow hebben we maar even wat gegeten, want door alle spanningen kon ik ’s middags bijn een hap door mijn keel krijgen. Toen het tijd werd om de gate op te zoeken ging er een wereld voor me open. We moesten namelijk op het vliegveld met de metro. Op Schiphol kun je alles wandelend doen, maar Heathrow is dus zo groot dat er metro’s rijden.
In het vliegtuig stonden drie heerlijke stoelen met een kleedje en een kussentje op ons te wachten. Drie?? Ja drie. De stoel naast Marlies bleef namelijk leeg! Dus we hadden een soort actie: 2 + 1 gratis. Marlies is een stoel opgeschoven en zo konden we lekker onze voeten daar op kwijt. Wat een luxe!!
Het voordeel van een grote vlucht is dat alles er bij in zit. Een welkom drankje, avond eten, thee en natuurlijk het ontbijt (En ja heit en mem dit geldt ook voor jullie als het zover is).
Van een nacht met veel slaap kunnen we niet spreken. Na het avond eten nog een filmpje gekeken en toen maar een poging gedaan om te slapen. Dit was echter geen succes. Ik hoor en zie alles en dan zit mijn hoofd te vol om te slapen. Aan het einde van de nacht nog wel even een paar uurtjes kunnen slapen, maar om half 3 (Britse tijd), half 4 (Nederlandse tijd), half 5 (Afrikaanse tijd) was het tijd voor het ontbijt. We vliegen met Britisch airway, dus wat voor ontbijt krijg je dan? Juist, English breakfast…. Marlies en ik hebben ons verwonderd dat je ei, braadworst, champignons en tomaat om die tijd naar binnen kunt werken. Wij hebben het maar gehouden bij het toetje en de sinaasappelsap.
26-01-2014
Daar stonden we dan, de eerste stappen op Afrikaanse bodem. Als je denk dat het om 7 uur ’s ochtends rustig is, dan heb je het mis. Want naast ons vliegtuig, waren er meer grote vluchten die aankwamen. Gevolg? Een lange wachtrij voor de paspoort controle. Ach, dan stappen we toch meteen over op het Afrikaanse tempo?
De meneer van de immigratie deed eerste de controle bij Marlies. Wat kom je doen? Hoelang blijf je? Waar ga je studeren? Wat studeer je? Toen ik eenmaal aan de beurt was, keek hij mij even op een neer en het enige wat ik heb gezegd “thats the same for me”. En voilà daar was de stempel in mijn paspoort. Per vandaag is mijn visum in gegaan, dus over 6 maanden kom ik echt weer thuis.
Bij de aankomsthal stonden Dirkje en Rebecca al op ons te wachten. Na een half uurtje rijden en de eerste informatie over Johannesburg, kwamen we aan bij het huis van Dirkje waar we de komende twee weken mogen logeren.
Eerst maar een ‘gewoon’ ontbijt. Lekker bijkomen van de lange reis. Kletsen over de plannen die we hier hebben. Plannen? Die hadden we nog niet. Eerst er maar zijn en dan zien we wel wat we kunnen doen. Gelukkig wordt er met ons mee gedacht want Dirkje had al een aantal voorstellen. Want als je hier bent moet je ook wat zien! Helemaal mee eens en deze voorstellen nemen we ook vol enthousiasme aan. Wat de plannen zijn vertel ik jullie later.
Als waardering hadden Marlies en ik een aantal dingen uit Friesland meegenomen. Leuk om te zien dat je mensen blij kunt maken met borrelnootjes en gevulde koeken van de echte bakker (Ze hadden de vlucht overleefd). Voor Rebecca een Fries kwartet spel, wat uiteraard meteen gespeeld moest worden.
Tijdens de lunch kwamen we in aanraking met het eerste ‘vreemde’ eten. Want we hadden rijst met een goulash van struisvogelvlees! (Als Dirkje het niet had gezegd, hadden we dit ook niet geweten..) Beetje taai maar wel erg lekker.
Na de lunch was het tijd voor de eerste onderneming. Wandelschoenen aan, zonnebril + pet op, en op naar de Walter Sisulu Garden. Een prachtig park met een grote waterval. Hier hebben we een lekker stuk gewandeld. Dit was nog best pittig hoor! Een grote berg op maar wel met een adembenemend uitzicht.
’s Avonds lagen we om half 9 al in bed. Een goede nachtrust doet wonderen, zegt men. Heerlijk geslapen! Half 7 waren we weer wakker. Dirkje en Rebecca waren het huis alweer uit en de huishoudster was inmiddels gearriveerd. Vandaag even een chill dagje. Acclimatiseren en genieten van het heerlijke zomerse weer!
Mooi bly,
Janna
Ben je al hoog en droog in Johannesburg!!
Ik hoop dat je een hele mooie tijd krijgt daar in het warme mooie Afrika.
Geniet ervan!
Mooi ferslag en goed om sakrekt ek efkes dyn stim te hearen fia skype. Jammer dat it beeld net meiwurke.
Zo te lezen al heel wat beleefd, leuk om je belevenissen te kunnen volgen. Jij geniet en wij ook,
Groet Joop en Evelien
Geniet ervan! Groetjes Erna